• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Max lån för oss till villa?

acorn

Kunnig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
7 Maj 2012
Meddelanden
276
Mottagna reaktioner
45
Poäng
167
Enkelt sagt får ni låna 6 msek som det är nu. De allra flesta större banker tillämpar principen 6x årsinkomsten (brutto) medan vissa är mer restriktiva och sätter 5x (Skandiabanken exempelvis) Detta är inget lagkrav men eftersom FI har diskuterat i dessa banor tidigare har banker börjat införa detta. Nordea är mig veterligen den enda banken som inte använder sig av denna metod. De har dock den högsta kalkylräntan, har för mig att de räknar på en 8%-ig ränta och ser om kalkylen håller då med.

Ni kommer i det fallet vid köp av en villa på 9 msek ha över 70 % belåningsgrad. Löser ni lånet innan de 1/3 får ni 2 % amortering på ned till under 70 % därefter en. Om ni köper efter den 1/3 så åker ni på 3 % amortering. Notera att det är när ni skriver kontrakt och inte när ni flyttar in som påverkar detta.

Gällande det nya amorteringskravet så kan bankerna välja att tillämpa det redan nu men efter den 1/3 måste de göra det. Bankerna kan frångå amorteringskravet men då ska det finnas synnerliga skäl till det, ex någon blir sjukskriven eller dylikt. Nyproducerade hus är dock undantagna amorteringskravet (osäker på det nya) i 5 år lagmässigt men en del banker väljer ändå att tillämpa det.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 524
Mottagna reaktioner
12 902
Poäng
9 787
5,5milj säger SBAB där på länken du skicka å då skrev ja kontantinsats på övervärdet alltså 2 milj. (Om man nu kan göra så?) men total kostnaden me ränta blir bara ca 14k /mån då..
1,5 milj till borde inte bli så jättefarligt mkt mer? Och lite förhandling me banken kanske dom kan sträcka sej till 7? Det där var ju en ytterst ytlig kalkyl och säkert väl inom ramarna då osäkra områden är inkluderade där objekten sjunker i värde.
1.5 mille styvt 3000 mer i månaden i ränta. Sbabs kalkyl tsr inte upp nya amorteringskravet heller.
Sträcka sig bär kalkylen inte håller är nog inte vanligt och absolut inte på 1.5 mille.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 524
Mottagna reaktioner
12 902
Poäng
9 787
Glöm min amorteringsberäkning.. räknade på hela summan..
 

acorn

Kunnig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
7 Maj 2012
Meddelanden
276
Mottagna reaktioner
45
Poäng
167
Kan tilläggas att jag och min fru har ca 1 250 000 i årsinkomst och vi har lånelöfte på 7.1 msek från Nordea men det var efter mycket krångel. Skandiabanken som vi har nuvarande lån i idag erbjöd mindre i lönelöfte än vad vi faktiskt har idag trots förbättrad inkomst. Att gå från 5.5 till 7 msek skulle jag säga är ganska svårt, ni hamnar på en skuldkvot om 7. Utöver dessa 19 000 i amortering eller efter 1/3 eller dryga 12 000 får du räkna med ränta på 7 msek vilket gör (beroende på vad du kan förhandla dig till) landar på någonstans kring 26-27000 alt 19-20000 beroende på amortering i månaden. Detta är innan skatteavdrag ska tilläggas
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
381
Poäng
517
Ok är aningen föevirrad.. Men hur påverkar värderingen på villan lpnets storlek? Värderar Swedbank villan till 12 miljoner ger dom väl lån kalkylerat med värdet 12 miljoner..då är 50% å 70% plötsligt mkt mer..kansle inte ems åker på 70% kravet då värdet är 12 miljoner men dom som bor där släpper den för 7milj..
 

acorn

Kunnig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
7 Maj 2012
Meddelanden
276
Mottagna reaktioner
45
Poäng
167
Ok är aningen föevirrad.. Men hur påverkar värderingen på villan lpnets storlek? Värderar Swedbank villan till 12 miljoner ger dom väl lån kalkylerat med värdet 12 miljoner..då är 50% å 70% plötsligt mkt mer..kansle inte ems åker på 70% kravet då värdet är 12 miljoner men dom som bor där släpper den för 7milj..
Det stämmer att de kan värdera den till 12 msek och utgå från det i sina beräkningar gällande amorteringskravet. Däremot är det svårt att komma runt skuldkvoten. Bankerna bryr sig inte super mycket vad du lägger in. Testa att köra kalkylen på SBAB och swedbank och säg att du stoppar in 20 msek och se om det får någon skillnad, tror inte det kommer göra det speciellt mycket tyvärr.

Det som är värt att veta för de som "säljer" villan till familj/släkt till ett underpris kan ändå åka på reavinstskatt för vad villan är värd. Detta för att man inte ska undkomma skatt och dylikt.
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
381
Poäng
517
Ok, kan hålla med om enkelt sagt lan vi låna 6 milj...Då kanske inte 7 är omöjligt på Lidingö om villan är värd 9 (om inte mer) idag och man känner banken väl osv... Å me utmärkt UC?
Låt säga det skulle gå lösa sej på den fronten... Hur ser banken på att ena (jag)har 450k i blanco och en score på 10% för tillfället men att lägenheten vi bor i som jag äger är värderad till 2,3milj och belånad till 1,3milj men skall säljas..oxå på Lidingö? Är det "lugnt" när dom vet att både det bolånet och blancolånen försvinner lixom?
 

acorn

Kunnig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
7 Maj 2012
Meddelanden
276
Mottagna reaktioner
45
Poäng
167
Du kan ju testa men jag tror det kommer bli svårt. Jag och min fru har som sagt 250 000 mer i årsinkomst än vad ni har och vi fick 7,2 msek av Nordea efter mycket trixande, de ville först bara ge 6,8. Men du förlorar ju inget på att testa. En UC för bolån och från en känd bank brukar ha liten inverkan på UC-scoren.

Det jag inte riktigt får ihop i er kalkyl, men ni kanske har andra medel än det du har beskrivit. Du kommer få ca 1,3 msek över från din lägenhetsförsäljning och kommer lösa ditt blancolån om 450 000. Det lämnar er med 850 000 kvar i kontanter. Ni hoppas få ett lån på 7 msek. Med det du har att putta in så saknar ni fortfarande 1 150 000 (?) men din respektive kanske har det som sagt men annars har jag svårt att se hur det ska gå ihop
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 524
Mottagna reaktioner
12 902
Poäng
9 787
Bankerna gör rätt noggranna kalkyler på betalningsförmågan vid bolån.. de brukar inte gå att rucka mycket på sånna. Jag vet en som fick igenom ett lån för några år sedan där kalkylen inte gick runt, men då tror jag det var 40-50 kr som fattades, er kalkyl saknar ett par tusenlappar
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp